Parking dla tirów


Warto wykorzystać fakt, iż obowiązujące w Polsce przepisy zmuszają kierowców tirów do obowiązkowych postojów i uruchomić przy drodze o dużym natężeniu ruchu profesjonalnie wyposażony parking dla samochodów ciężarowych. Zgodnie z polskim prawem kierowcy są zmuszeni do czterdziestopięciominutowych przerw po czterech i pół godzinach jazdy, natomiast po 9-10 godzinach pracy muszą odpoczywać co najmniej 9 godzin. W weekendy, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów ciężarowych, czas postoju ulega wydłużeniu do minimum 36 godzin.

Dla kierowców, zwłaszcza przewożących cenny ładunek, tak długi postój na małym, pozbawionym jakiejkolwiek infrastruktury parkingu jest nie tylko mało komfortowy, lecz również niebezpieczny. Dlatego wielu kierowców chętnie wybiera miejsce postojowe, które oferuje podstawową ochronę, możliwość zjedzenia ciepłego posiłku oraz dostęp do łazienki i sanitariatów.

Lokalizacja

Najlepszym miejscem na otwarcie parkingu dla tirów jest sąsiedztwo drogi krajowej, którą przejeżdża codziennie wiele samochodów ciężarowych. Informację o tym, jaki jest średni dobowy ruch tirów na trasie, możemy znaleźć na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na podstawie publikowanych w tym miejscu raportów, zawierających podsumowanie generalnych pomiarów ruchu, będziemy w stanie oszacować przybliżoną liczbę klientów.

Warto również uruchomić parking dla tirów w pobliżu przejścia granicznego lub wjazdu do dużej aglomeracji.

Infrastruktura

Aby parking okazał się rentownym przedsięwzięciem, powinien posiadać kilkadziesiąt miejsc postojowych (dobrym pomysłem są oddzielne alejki pod kątem) oraz rozbudowaną infrastrukturę. Na terenie parkingu musi się znajdować łazienka z kilkoma kabinami, WC (najlepiej bezpłatne, jako że w Polsce brak opłat za toaletę przyciąga gości), punkt poboru wody, a także niewielka restauracja, oferująca smaczne i tanie dania obiadowe. Z czasem infrastrukturę można poszerzyć o sklep spożywczy, myjnię dla tirów lub też sklep z artykułami motoryzacyjnymi. Jeśli nie stać nas na samodzielne sfinansowanie budowy takiego zaplecza, możemy część terenu wydzierżawić ajentom, świadczącym usługi gastronomiczne czy też handlowe.

Przed otwarciem parkingu warto przemyśleć kwestię nawierzchni parkingu. Aby zminimalizować koszty, możemy zacząć od nawierzchni żwirowej i w miarę dopływu gotówki inwestować w nawierzchnię z kostki brukowej (powinna wytrzymywać nacisk 11, 5 ton na oś). Natomiast nawierzchnia asfaltowa może w szybkim czasie ulec degradacji (koleiny)  i nadawać się do szybkiego i kosztownego remontu.

Reklama

Najlepszą formą reklamy będzie reklama szeptana, czyli opinie zadowolonych klientów, którzy z własnej i nieprzymuszonej woli będą polecali parking znajomym kierowcom. Równie istotną funkcję będzie pełniła reklama zewnętrzna – czyli ustawione przy drodze duże tablice oraz banery. Na tej formie reklamy nie wolno oszczędzać – tablice powinny się pojawiać co kilka kilometrów i być doskonale dla kierowców widoczne. Ciekawym pomysłem jest również wykorzystanie ogólnodostępnego kanału CB, za pomocą którego możemy zapraszać gości.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *